Michael Jacksont is elárulta: további részletek derültek ki Martin Bashir ügyeiről

A BBC felülvizsgálja szerkesztési elveit a Bashir-botrány nyomán. A volt riporter csalással kicsikart Diana-interjúja után Bashirt Michael Jackson tönkretételével is vádolják. Közben a BBC volt főnöke új állásáról is lemondott az ügy miatt. 

Ahogy a BBC-ben ilyenkor szokásos, most is mennek a köremailek, majd a „Korporáció” belső vizsgálata nyomán átírják a sokáig világszerte etalonnak tartott szerkesztői szabályzatot és az alkalmazottakat egy online kurzus elvégzésére kötelezik.

Azt követően, hogy egy független bírói vizsgálat megállapította: Martin Bashir riporter hamisított számlák útján férkőzött Diana, néhai walesi hercegnő közelébe, össztűz zúdult a brit közszolgálati médiumra.

Forrás: Wikimedia

Az egyik vád szerint bár Bashir távozott a médiumtól,

2016-ban annak ellenére visszavették, „hogy tudtak a hazugságairól”. 

A brit parlament kulturális és média bizottságának elnöke, Julian Knight konzervatív képviselő szerint Bashir esetében nem volt második állásinterjú, „egyszerűen felvették. Nem lehet versenyeztetést emlegetni”. A BBC ezt visszautasította és azt mondta, igenis meginterjúvolták Bashirt.

Az ex-riporter azzal védekezett: az ikonikus Diana interjú után kézzel írott levelet kapott a hercegnőtől, amely szerint nem bánta meg, hogy beszélt vele és hogy nem mutattak be neki hamis számlákat.

Sőt, Diana a kórházban fényképezkedett Bashir feleségével, amikor kisbabájuk született. Mégis, a közvélemény egy része most Bashirt tartja a főgonosznak az ügyben.

Mások megjegyzik, hogy Diana is mesterien tudta manipulálni a médiát és magára venni az áldozat szerepét.

A BBC viszont 1996-ban azzal intézte el az ügyet: a Diana-levél azt igazolta, hogy a hamisítvány nem befolyásolta abban, hogy vállalta az interjút.

Ezt a belső vizsgálatot minősítette „fájdalmasan elégtelennek” a múlt heti független bírói jelentés.

És ez került Tony – immár Lord – Hall egykori BBC vezérigazgató új állásába. Hall a múltbéli botrány miatt a hétvégén lemondott a brit Nemzeti Galériában betöltött igazgatói posztjáról.

„Nagyon sajnálom, ami 25 éve történt. A vezetőnek felelősséget kell vállalnia” – kommentálta távozását.

Közben bejelentkezett a „Bashir-ütlegelésre” a néhai Michael Jackson unokaöccse is.

Taj szerint a 2003-ban már az ITV-nél dolgozó Bashir Jackson-interjúja „elárulta” és tönkretette a popkirály jóhírét.

Jackson neki vallotta be, hogy fiatal fiúk aludtak az ágyában – bár tagadta, hogy szexuális kapcsolat lett volna köztük. Néhány hónappal később hét kiskorú molesztálása miatt vádat emeltek ellene és csak két évvel később mentették fel.

Az ITV tagadta, hogy a Bashir-interjú játszott közre a vádemelésben vagy Jackson halálában.

A popsztár azonban azt mondta: „elárulta” az újságíró.

Viszont etikai kérdés: mit csináljon a riporter, ha felmerül a pedofília gyanúja az interjúalannyal kapcsolatban? Hallgasson vagy hozza nyilvánosságra?

A Jackson interjú szinte egybeesett azzal a Nagy-Britanniai ’morális pánikkal’, amelynek során, a 2000-es évek elején a bulvársajtó kampányt indított a valós és vélt pedofilek ellen.

Emlékezetes eset volt, amikor 2000-ben, a News of The World bulvárlap által feltüzelt önkéntes igazságtevők összekeverték az angolban hasonlóan hangzó „pedofil” és a „paediatrician” – gyermekorvos – szavakat és megtámadták egy orvos otthonát.

Máshol pedofilnek vélt szomszédaikat üldözték el a lakótelepen feltűnt önkéntes osztagok.

Rod Liddle, a BBC-vel később ideológiai alapon szembeforduló volt rádiós szerkesztő szerint rendszerszintű a probléma.

„Először a leggyengébb láncszemre kenik” – írta Sunday Timesban.

Ez volt a Bashir utasítására számlákat hamisító külsős grafikus szerkesztő, Matt Wiessler, aki pedig jelezte aggályait a cégnek. Amikor ez a vonbal nem volt tartható, következett maga Bashir (akit most velejéig romlottnak és hazugnak titulálnak), akinek lépéseit először megpróbálták elkendőzni. De az ügy végül elért Tony Hall ex-igazgatóig.

Liddle szerint a BBC-vezetők „buborékban élnek”, védettek a versenyszféra nyomásától és így a valódi átláthatóságtól is.

Szerinte már nem fenntartható a világszerte sokáig példaképnek tartott közszolgálati médium tévétulajdonosi előfizetési díjra épülő finanszírozási modellje és felteszi a kérdést: „minek fizessünk érte?”

Híradó minden nap 7:00 és 18:00 között minden egész órakor a Radio HereWeGo-n!

Hírháttér Szvetnik Endrével minden hétköznap 13 és 18 órakor a Radio HereWeGo műsorán!

Hallgassa ÉLŐBEN a lap alján található lejátszó segítségével!

Megosztás itt: